En hälsosam vikt ökar dina chanser att bli gravid

Att du ska leva hälsosamt och sunt är nog ingen nyhet för de flesta. Vi har tidigare skrivit en del om hur man bäst går ned i vikt och även om du säkert är medveten om de flesta fördelar med en viktreduktion kanske du inte känner till att det även gör skillnad när du vill bli gravid.

gravid kvinna som tränar lätt

Viss övervikt kan nämligen hämma chanserna att bli gravid. Går du i planer på att skaffa barn är det därför läge att tänka över din kost och ditt motionsschema. Behöver du gå ner i vikt så gör det på ett sunt sätt. Akta dig för de trendiga bantningssätten som dyker upp i media. Ofta finns det inte tillräckligt med näring i de här viktminskningsprogrammen. Om du går ner i vikt alltför snabbt och alltför mycket kan det också ha en negativ påverkan på chanserna att bli gravid.

Att väga för lite eller att vara för smal är nämligen inte heller bra. Forskare har enligt Allt för föräldrar kommit fram till att underviktiga kvinnor riskerar att drabbas av missfall. Dessutom föder de barn med en låg födelsevikt. Är man mycket smal kan man också få en rubbad menscykel; bäst är om du har en menscykel som ligger på runt 28 dagar.

Att vara i god kondition är av stor vikt när du tänker bli gravid. Motionera regelbundet och se till att du har en bra muskelstyrka så har du en bra grund att stå på både inför en graviditet och under graviditeten. Naturligtvis så är inte all träning av godo. Intensivtränar du och blir av med för mycket kroppsfett skickas ”fel” signaler till hjärnan och i vissa fall kan mensen utebli.

Kosttillskott kan vara ett bra komplement för att få i dig de där extra vitaminerna du behöver när du vill bli gravid eller redan är det. På Graviditetskollen kan du hitta bra tillskott som passar oavsett om redan är gravid eller försöker bli det.

Kom ihåg att kosttillskotten ska vara som ett komplement till den vanliga kosten, inte en ersättning. Därför är det noga att du äter en varierad kost. Följ som sagt inte dieter utan ät istället mycket grönsaker, magert kött och fibrer och var inte rädd för att få i dig lite extra fett – under graviditeten behöver du det!