Gå ner i vikt med träning

Många som börjar med träning gör detta med målsättning att minska i vikt. Många människor idag i Sverige är överviktiga, mer exakt är det hela 50% av Sveriges befolkning som lider av övervikt och har ett BMI på över 25. Hur kan man då använda träningen på ett effektivt sätt för att minska i vikt? 

Vikten

Ett problem hos personer som försöker gå ner i vikt är att de stirrar sig blinda på vågen. Det viktiga vid viktnedgång är att se vilken vikt som försvinner. På kroppen bär vi både muskelmassa och fettmassa. Muskelmassan är en massa som väger mer en fett och det är en massa som är väldigt hälsosam att bära på. Genom en ökad muskelmassa minskar risken för sjukdomar så som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Vid en ökad muskelmassa får kroppen även en större energiförbrukning vilket gör det lättare att bränna fett. Förutom ovanstående saker är även en ökad muskelmassa bra för välbefinnandet och det gör att din kropp orkar med och fungerar på bästa sätt.

Styrketräning

Styrketräning

För att minska i vikt krävs det att man får ett kaloriunderskott, att man gör av med fler kalorier än vad man stoppar i sig. Genom att träna mer förbränner du fler kalorier per dag och du får en större chans att både minska i vikt och bibehålla din idealvikt. Många tror att det enbart är konditionsträning som fungerar bäst för viktnedgång men så är inte fallet. Något som är bra att prioritera vid viktnedgång är styrketräning. Genom att öka i muskelmassa ökar du förbränningen i kroppen vilket gör att du bränner mer fett. Muskler är inte något negativt, som gör att vågen visar fler kilo. Muskelmassan hjälper dig att bli av med fettet i kroppen och du får samtidigt en  stark och välmående kropp som håller i många år framöver.

Konditionsträning

När du ökat i muskelmassa har din kropp större förutsättningar för att få en mer effektiv fettförbränning vid konditionsträning. Varva gärna din styrketräning med olika typer av konditionsträning för att få igång förbränningen i kroppen och få en viktnedgång som är varaktig. Det viktiga då an väljer konditionsträning är inte att välja den mest effektiva träningsformen utan att välja en som är rolig och som man känner inspiration ifrån. På så sätt är det enklare att upprätthålla träningen över tid och inte ge upp efter ett par månader.

För en varaktig viktnedgång och för att behålla sin idealvikt är det viktigt att ha en kontinuerlig träning, gärna 3 pass i veckan. Genom att träna kontinuerligt är du inte lika låst med att äta strikt utan kan unna dig någon godbit då och då utan att vara rädd. Träning är en av nycklarna till att få och bibehålla en god hälsa.