Gå ner med styrketräning

Att gå ner i vikt är en utmaning för många. Kanske har man en gång varit aktiv men sedan har livet förändrats och tid tycks inte ha funnits för träning och ett hälsosamt leverne. Detta leder då ofta till viktuppgång.

Förr eller senare så kommer då många till insikten att för hälsans skull så är det nog ändå dags att försöka ta tag i det här med kost och träning, det blir ju inte lättare med åldern. Det finns massor av vägar att gå när det gäller viktnedgång, men en sak som man ändå bör komma ihåg är att grundregeln är att bränna fler kalorier än som intas varje dag.

Styrketräning

Styrketräning eller?

När det ska rekommenderas en träningsform för att bränna kalorier så är det förmodligen oftast exempelvis löpning, spinning och långa, raska promenader som brukar komma upp på tapeten – med all rätt eftersom det är bra sätt att bränna kalorier och således på sikt också för att gå ned i vikt. Men nu är det ju så att vi är olika och tycker om olika saker, och olika metoder fungerar bättre för olika personer. Styrketräning är kanske inte det traditionellt mest kända sättet att minska sin vikt, men det är också en viktig del i viktnedgången.

Styrketräning består i regel av mer explosiv träning, lite som löpintervaller men med vikter. Man brukar tala om att förbränningen är som bäst efter att kroppen fått vara igång ett längre tag, exempelvis en längre promenad eller längre joggingpass. Efter cirka 30-40 minuter brukar man säga att förbränningen är som allra bäst. Vi har inga exakta siffror på detta, men det visar att det är bra att även om man tränar styrketräning i störst utsträckning för sin viktnedgång så är det bra att försöka kombinera lite.

Men vad är det då som är så viktigt med styrketräningen gällande viktnedgången?

Man kan säga att det har två huvudorsaker som svar på frågan. Dels så är det viktigt för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt under själva viktnedgången, vilket också indirekt leder till en ökad fettförlust. Den andra delen är kanske ännu viktigare för den som vill minska i vikt. När du jobbar med att gå ner i vikt så kommer kroppens basala energiförbrukning att minska tillsammans med vikten. Styrketräningen minskar den minskningen.

Ska man se det rent krasst så är förstås en faktor också att man lägger på sig lite muskler under tiden som man minskar i fettprocent.

Vad kan man göra hemma?

Som sagt så är man olika, och alla kanske inte vill gå på ett gym för att träna styrketräning. Det fina med det är att många styrketräningsövningar går att utföra endast med sin egen kropp. Skaffar du dessutom en skivstångsset med några vikter (se exempel på sådant här) så kan du utföra styrketräning i princip för hela kroppen utan att ens lämna hemmet. Se bara till att du inte placerar skivstången på parkettgolvet.