Hälsosam livsstil

Vi vill alla vara som personer i hälsoannonserna. De ser så fridfulla och lyckliga ut. De har ordning på livet och själv sitter man i soffan och äter ostkrokar framför Let’s Dance. Vilka ingredienser behövs för ett mer hälsosamt liv?

Maten

Kosten är viktig. Det gäller att balansera tallriken så du får i dig rätt mängd kolhydrater, proteiner och vitaminer. Hur du ska balansera den beror på hur aktiv du är. Du hittar olika former av uppdelningar på Vårdguidens hemsida. Ibland kan det dock vara svårt att få sig alla vitaminer och mineraler som man behöver. Man kanske inte gillar gurka och tomater, vilket gör att man tappar en del av salladen. Eller så är man allergisk mot något och är tvungen att avstå. Du kan få i dig massvis med antioxidanter och vitaminer genom olika tillskott och teer.

Träningen

Hur mycket man ska träna varje dag eller vecka ändras hela tiden. Men vi kan i alla komma överens om att en halvtimme varje dag är en bra början för någon som levt i en väldigt stillasittande vardag. De där tre och en halv timmarna i veckan betyder mycket för kroppen och man kan sedan öka i sin egen takt.

Stress och avslappning

Man måste också lära sig hantera stress för att leva gott i vardagen. Vanlig stress som att hinna med tider eller få någonting klart i tid är bra för kroppen och hjärnan. Det är som ett psykiskt träningspass. Men så fort man börja känna att man mår dåligt av stressen måste man prioritera om sin vardag. Man ska alltid ta stress på allvar och vara försiktig som man bromsa innan man blir utbränd.

Avslappning är också en viktig del. Det kan hjälpa av avvärja onödig stress men ger oss också en chans att reflektera över våra liv. Lär dig att ta tid för avslappnande övningar som yoga eller meditation. För andra räcker det att få lägga sig i badet i en halvtimme eller halvsomna i soffan en kvart efter middagen. Hitta din avslappning och tillåt dig att varva ner minst en gång om dagen!