Hitta träningsmotivationen

Att träna är nyttigt för oss. Det stärker kroppen på flera olika sätt och har dessutom visat sig ha goda effekter på vår mentala hälsa och humör.

Hur vi tränar spelar mindre roll, så länge det sker på ett anpassat och hälsosamt sätt. Viktigast är att du hittar en träningsform som du själv tycker är rolig och givande. Vi är alla olika. Vissa älskar att träna och gör det dagligen utan att ens överväga en paus. Andra är mer måttligt entusiastiska och ser sina tre pass i veckan mer som ett nödvändigt ont. Där gäller det att hitta naturlig motivation.

Musik inspirerar

Flera studier har kunnat visa hur musik har förmågan att motivera vid träning, och till och med bidra till bättre resultat. Du som dansar eller tränar en annan typ av gruppträning vet säkert vad vi syftar på. Det är en härlig känsla att ge sig hän och röra sig i takt till musiken, förstora och minska rörelserna när musiken blir mer och mindre intensiv, och följa dess tempo. Det är som att vi får en dos extra energi av musik, som gör att vi orkar mer och kan pressa oss till den där lilla extra ansträngningen. På ett positivt sätt.

Rätt utrustning

Idag väljer många av oss att träna med musik även vid individuell träning, som löpning, cykling eller ett pass på gymmet. Det ställer vissa krav på vår utrustning. Trådlösa hörlurar innebär en stor fördel gentemot hörlurar med sladd, i och med hur du därigenom blir mindre inskränkt i dina rörelser. Val av in ear- eller on ear-modell för hörlurarna är upp till personlig smak och hur dina öron är utformade. Komplettera med ett välsittande fodral för telefonen. Produkter av denna typ kan du hitta här, vilket är ett smidigt alternativt till att gå runt i fysiska butiker och leta.