Motivation vid viktnedgång

Som många säkert redan vet är motivation ett väldigt kraftfullt verktyg i vårt arsenal när vi tar oss an en ny uppgift. Och viktnedgång är minsann inte något undantag. Att hitta motivationen att börja är dock bara steg ett. Motivationen att fortsätta dag efter dag är alla de andra små stegen man också måste kunna ta.

Vi har redan skrivit om en del hjälp man kan få på traven när man vill gå ned i vikt. Men här kommer vi som sagt fokusera mer på det mentala och att faktiskt kunna hålla sig motiverad.

Alla måste finna sina egna motiverande faktorer i livet, oavsett om det gäller viktnedgång eller något annat. Vår generella hälsa bör dock vara något vi alla motiveras av. Och ju mer vi väger desto mer påverkar vi också vår hälsa negativt.

För de flesta är relationen till mat den överväldigande faktorn till övervikt. Att ha en hälsosam relation till mat är dock inte alltid det enklaste då det handlar väldigt mycket om att bli kvitt sedan länge tillbaka etablerade rutiner och sedan skapa nya.

Att sätta ett mål kan ofta vara bra motivation. Men bara om målet är realistiskt. Annars kan det lätt ge motsatt effekt. Sätt med fördel även upp ett antal delmål för att få känslan av att positiva saker händer.

Se även till att vara engagerad i viktnedgången varje dag och spendera regelbundet tid med att göra dags- och veckouppföljningar.