Tappa graviditetskilona

Pilates training

Det är många kvinnor som går upp i vikt under graviditeten och sedan har svårt att tappa kilona efteråt. I denna artikel tipsar vi om hur man kan går ner i vikt på ett hälsosamt sätt efter graviditeten.

Det är viktigt att man inte börjar försöka gå ned i vikt för fort efter förlossningen, man bör vänta åtminstone sex veckor, detta för att kroppen ska kunna återställa sig till att inte vara gravid och återhämta sig från förlossningen. I början kommer det att gå långsamt och det är helt naturligt, försök inte skynda på processen då slits bara kroppen ut.

Amning och motion hjälper naturligtvis men enligt en studie som Sahlgrenska akademin gjorde 2012 var det mest effektiva sättet att gå ned i vikt efter graviditeten faktiskt att göra en kostbehandling. Detta gick till på så sätt att kvinnorna fick individualiserade råd och stöd för att gradvis minska intaget av onyttiga produkter och övergå till mer hälsosamma alternativ.

De flesta kvinnor mår bättre av att träna både före och efter förlossningen. Saker som illamående, trötthet och magbesvär kan faktiskt minska om man ser till att hålla på fysisk aktivitet efter förlossningen. På grund av graviditeten behöver de flesta kvinnor träna upp muskler i rygg, mage och bäckenbotten efter förlossningen. Men det är även bra att träna upp muskler i armar och axlar för att bättre och lättare kunna bära barnet.

Under graviditeten och efter förlossningen är det många kvinnor som upplever ömma bröst, för att man ska kunna träna bekvämt efteråt är det bäst att köpa en BH som är anpassad för det. En bra övning man kan börja med redan innan kroppen återhämtat sig helt är att lägga sig på rygg och med böjda knän hitta bäckenbotten-knipen. Som man känner att man kan bygga vidare kan man då börja dra in naveln lätt mot ryggraden, och som kroppen läker kan man träna på att hålla knipet längre.

Finner man det svårt att hitta tid till ett 30 minuters träningspass kan man istället sprida ut det över dagen i tre 10 minuters pass istället. Genom att ha sin bäbis nära i till exempel en sele kan man faktiskt underhålla dem med musik och rörelse medan man tränar.