Träningens positiva effekter

Träna och motionera är något som alla borde göra lite då och då, gärna regelbundet. Varför då undrar kanske en del? Jo, därför att träning och motion har väldigt många positiva effekter på kroppen och just dessa tänkte vi titta lite närmare på här nedan.

1893474-fitness-young-woman-on-gym-bike-spinning

  1. Genom att träna och motionera får man bättre kondition samtidigt som man också ökar sin muskelstyrka. Dessutom får man mer energi, orkar mer och presterar bättre.
  2. Träning ökar också kroppens energiförbrukning, vilket i sin tur leder till ökad förbränning av fett. Detta minskar också risken att drabbas övervikt som är en riskfaktor för en rad olika sjukdomar, bland annat diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
  3. Genom att träna stärker man kroppens inre funktioner i form av bland annat stärkt benstomme, bättre immunförsvar, bättre blodcirkulation och syreupptagningsförmåga. Dessutom är träning bra för hjärnan eftersom nybildningen av hjärnceller ökar.
  4. Träning och motion är inte bara bra för kroppen utan också för själen då träning och motion ökar produktionen av dopamin, serotonin och endorfin i kroppen. Även stress motverkas samt ångest och depression.

Informationen i den här artikeln är hämtad från den här artikeln från hälsosidorna.se.