Träningsinspiration

Att minska sin vikt och må bättre är för en del tillräckligt med inspiration för att upprätthålla sin träning och en hälsosam livsstil. Men ibland så kan det krävas lite extra sparkar i baken.

Därför tänkte vi ge några av våra bästa tips för att kunna bibehålla eller få lite ny inspiration att orka med det där jobbiga måndagspasset efter en helg som eventuellt innehållit lite för mycket av det goda.

Mäta resultat

Sätta mål

Att sätta ett mål med sin träning är för många en av de viktigaste faktorerna när det gäller att lyckas med exempelvis viktnedgång. Att ha ett mål att arbeta mot är ju också lite en förutsättning för att man ska kunna få känna sig nöjd över att ha uppnått något. Gymkedjan Actic har skrivit om en metod de kallar för “SMART-metoden” som är en akronym för orden specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta. Det är helt enkelt beskrivningar vad som dina mål skall vara.

Ny utstyrsel

Något som kanske inte specifikt har med själva tränandet att göra, men som kan ge lite ny inspiration till det nämnda måndagspasset är att införskaffa lite ny utrustning eller träningskläder. Nu är det ju inte kläderna som bränner kalorierna, men visst kan det vara skönt att få ha nya fräscha träningskläder på sig likväl som det känns med nya vanliga kläder.

Mäta resultat

Som vi skrev under rubriken sätta mål så ska målen vara mätbara. Det innebär att du efter en tid kan mäta dina resultat gentemot hur det såg ut när du började träna. Saker som man kan tänkas mäta är exempelvis midjemått, fettprocent, eller omkrets på muskler. De allra mest konkreta exemplen är förstås att mäta sin vikt eller att se skillnad i tid på sprungen distans då och nu.