Vanliga skador vid styrketräning

Styrketräning är ett väldigt brett område av träning som inkluderar alla möjliga muskelstärkande övningar. Det finns därmed även en mängd olika skador som är vanligt förekommande i styrketräning.

Senskador

Senskador innebär att de fina fibrerna i senorna skadas och går av. I de värsta skadorna går hela senan av. Smärta, svullnad, ömhet i kroppsdelen och nedsatt funktion kommer oftast som följd av en senskada. För att undvika senskador är det viktigt att man vilar mellan träningspass och inte belastar kroppen mer än vad man klarar av.

Ledskador

Leder som armbåge och knä är känsliga delar av kroppen och kan skadas av hög belastning, plötsliga och kraftiga rörelser, samt rörelser som upprepas ofta och ensidigt. Vid en ledskada uppstår ofta kraftig smärta och de kan ta lång tid att läka. Utöver vanligt sjukvård är det många som besöker naprapater och liknande för att få hjälp med lederna.

Muskelskador

Muskelskador uppstår vanligtvis i samband med överansträngning. Precis som med senor kan muskler både skadas och gå av helt. När en muskel skadas allvarligt reparerar kroppen den med hjälp av bindväv. På grund av detta tappar muskeln delvis sin elastiska funktion och kommer inte att vara lika bra som den en gång var. Risken för upprepade skador ökar även. För att undvika muskelskador är det viktigt att börja med uppvärmning och stretcha efter ett träningspass.