Vara gravid och träna

Kroppen är olika hos oss alla men träning mår de flesta av oss bra av även under graviditeten, givetvis ska man vara försiktig och tänka sig för. Det viktiga är att stärka kroppens muskler inför både de påfrestningar som kroppen genomgår när man bär på ett barn men även för förlossningen och för att återhämtningen ska bli smidigare. 

Det är alltid viktigt att lyssna till sin kropps signaler men när man är gravid är det extra viktigt. Låt din kropp bestämma vilken träning du klarar av och hur mycket. Kroppens behov av att vila är lika viktigt och även om det underlättar både graviditet och förlossning när du är i god kondition så kan vi inte styra över allt, illamående är en av faktorerna som kan ställa till det för träningen.

Ta långa härliga promenader, passa på att vardagsträna och att inte överbelasta kroppen. Tänk framför allt på vad du stoppar i dig, både du och din bebis behöver näringsriktig mat och det är bra att äta regelbundet men ät absolut inte för två, det är ett förlegat talesätt och absolut inte bra. Begränsa ditt sockerintag och onyttigheter så gott det går och välj istället nyttigare alternativ. Graviditetskilon och fettkilon är inte samma sak, gravidkilona behöver man inte oroa sig för, de försvinner av sig själv i princip däremot så blir det jobbigt att försöka få bort de extra kilon av fett man lagt på sig på grund av onyttigheter. Det blir tuffare att bygga upp kroppen igen efter graviditet och förlossning.