Vikten av att få i sig bra näring vid viktnedgång

När du vill gå ner i vikt handlar det väldigt mycket om kosthållningen – hur och vad du äter när du väl äter. Nuförtiden tränar folk som aldrig förr, och det är självklart också ett väldigt bra sätt för att minska i vikt, men kanske glömmer vi bort vilken viktig komponent maten är. 



näringsrik mat

Det är inte säkert att du behöver äta mindre – gammaldags bantning är inte alltid lösningen. Det viktigaste är att äta bättre. Hur gör man då det? Det korta svaret är mindre fett och mer grönsaker.

Det fina med grönsaker är att du ofta kan äta väldigt stora portioner, och på så sätt få en riktig mättnadskänsla, utan att det blir för mycket mat för kroppen att bearbeta. Socker är såklart också bra att undvika i största möjliga mån, och kanske är det därför förnuftigt att undvika att äta frukt, fastän det ändå är nyttigt på många andra sätt, skriver Kostdoktorn.

Kompensera upp förlusten av vitaminer och mineraler

Vad du dock inte ska skära ned på är vitaminerna. Var uppmärksam på hur mycket vitaminer du får i dig – om du exempelvis börjar äta väldigt mycket mindre frukt kan du behöva börja äta C-vitamintabletter. Det kan också gälla mineraler, se till att inte få järnbrist om du äter mindre kött till exempel. Om du inte får tillräckligt av de vitaminer och mineraler som kroppen behöver kan du få bristsjukdomar, så detta är inget man ska nonchalera.

Det är enkelt att få i sig de extra näringsämnena via kosttillskott. Kosttillskott kan faktiskt vara perfekt för din viktminskning, så att du fortfarande får i dig alla de ämnen som kroppen behöver för att må bra, och alla de vitaminer och mineraler som den behöver. De tar du varje dag, gärna i samband med måltid för att blodet skall kunna ta upp näringsämnena så enkelt som möjligt.

Det är också viktigt att du dricker mycket vatten när du vill gå ned i vikt. Vatten behövs för att kroppen skall fungera optimalt och kunna ta upp alla näringsämnen som du tillför den. Dessutom kan det bidra med en mindre mättnadskänsla och minska sötsuget mellan måltiderna.

Lycka till med din viktminskning, och glöm inte – du är vad du äter!